And then comes the day that we can take the Zen Van home to start the finishing process. There is still a lot of work to be done when you drive home with an empty box!
For those who are interested in the whole building process of the box: you can check out this video timelaps from start to finish.
In the meantime we have taken the first steps in making it our home.
The inside was painted with special anti-mould paint:
The outside was painted with 2 component polyester paint:
The floor was covered with vinyl on top of underfloor heating and insulation:
And finally it’s time to get the furniture in… (to be continued)…
[…] the first design we decided to use vinyl as floorcover over the infrared heating – nice warm feet! But because […]
Hoi, hoe werkt de box tot nu toe? Ik vraag het omdat jullie box volgens mij niet op een verend subframe is geplaatst. Ontstaan er geen scheuren agv torsie werking? Welke sprinter chassis hebben jullie gebruikt. Ik bedoel wat is de wielbasis en wat is de totale lengte van het chassis om een een box op te zetten? Het klopt toch dat jullie wagen 4×4 is? Wie heeft de lege box gemaakt en wat heeft het maken en leveren van de box gekost? Alvast hartelijk dank, Isa Kuijpers
Goedemorgen Isa, Excuus voor het late antwoord. We ontvangen veel spam meldingen en kijken dus niet vaak.
De box werkt erg goed tot nu toe. We hebben inderdaad geen echt verend subframe, maar de box kan wel bewegen. Er zitten twee U-profielen tussen box en chassis. Die zitten in het midden vast, aan de achterzijde kunnen ze schuiven en aan de voorzijde zijn de bouten voorzien van rubbers. Dit zat zo bevestigt bij de oude box en hebben we zo gelaten. Onze box is afzetbaar (zouden we niet meer doen ivm het extra gewicht) en in de bevestiging is veel beweging mogelijk. Zelf heb ik niet het idee dat daar veel beweegt, maar het kan wel. Tot nu toe geen scheuren, op een paar haarscheurtjes achter bij ons kozijn. Omdat de achterzijde niet dicht is is het logisch dat hier wat beweging ontstaat. Er zit overigens een stalen portaal in de sandwich geplakt.
Wij hebben een sprinter 516 met lange wielbasis (4.34 uit mn hoofd) En de basis van de box is 4,5 M. Het is inderdaad een 4×4 van Iglhaut. Bevalt goed, maar is erg duur. De box hebben we laten maken bij Camperbouw Holland Zekkenweg 23 (Industrieterrein “De Zekken”)3151 ZC Hoek van Holland – Nederland. Onze box koste ongeveer 30.000,- euro, maar de afzetbaarheid en het ontwerp met een open achterzijde maakte het duur en veel meer werk. De sandwich platen waren 12.000,-
Succes met jullie bouw, en als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
hartelijke groet,
Koos
Koos, sorry voor de later reactie, maar hartelijk dank. Wij twijfelen tussen een grote buscamper (iveco daily) en een chassis (iveco daily) met een box erop zoals jullie hebben. Een chassis met box is complexer maar geeft wel meer ruimte en inbouw lijkt me eenvoudiger, groet, Isa